top of page
Writer's pictureElina Kajosaari

Vastuullisuus ei ole trendi, se on ydinkysymys.

Kenelläkään ei pitäisi olla varaa viherpesuun - ei ilmaston eikä mainehaittojen puolesta. Elokuussa julkaistu IPCC-ilmastoraportti ja kuvat luonnonkatastrofeista ympäri maailmaa ovat herättäneet ymmärtämään, että muutoksella on kiire.


Ilmastokriisi on valtavan kokoinen haaste, sekä samalla ainutlaatuinen mahdollisuus. Oma matkani Compensatella viimeisen parin vuoden aikana on avannut silmät sille, miten yritykset voivat hyödyntää tilaisuuden ja rakentaa tulevaisuutensa kestävämmälle pohjalle.


Jokaisen meistä on kannettava vastuuta ilmastokriisistä monesta syystä: paitsi, että se on oikein ja välttämätöntä ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta, se myös tarjoaa yrityksille vuosituhannen merkittävimmän kaupallisen mahdollisuuden.


Oikeastaan kyse on kilpajuoksusta.


Niin kuin jokaisessa muutoksessa, on edelläkävijöitä ja niitä, jotka heräävät toimimaan hitaammin. Edelläkävijöillä on vielä mahdollisuus saada kilpailuetua konservatiivisiin kilpakumppaneihinsa nähden.


Vaikka ilmastoasioista on puhuttu jo pitkään, ilmastoherätys on alkanut avautua täyteen mittaansa viimeisen parin vuoden aikana. Elokuussa julkaistu IPCC-ilmastoraportti ja kuvat luonnonkatastrofeista ympäri maailmaa ovat herättäneet ymmärtämään, että muutoksella on jo kiire.


Glasgow’n COP26-ilmastokokouksesta haettiin poliittista voimaa muutoksen tueksi. Kokouksen lopputulos oli sekoitus tyytyväisyyttä ja turhautumista. COP26 osoitti yhä selvemmin, että valtiot ja lainsäädäntö liikkuu tuskastuttavan hitaasti. Katseet ovat kääntyneet yrityksiin ja kuluttajiin, sillä ne määrittävät muutoksen tahdin.


Vältä, minimoi ja kompensoi


Yhä useampi yritys asettaa hiilineutraalius- ja nettonollatavoitteita. Osa aloittaa ajoissa vapaaehtoisesti, osa vasta pakon edessä lakien ja säätelyn kiristyessä. Valtioiden tekemät hiilineutraaliuslupaukset kattavat jo 90% maailman päästöistä.


Vastuullinen yritys pyrkii ensin vähentämään päästöjä mahdollisimman tehokkaasti, sen jälkeen minimoimaan niitä ja lopulta, niiden päästöjen osalta, joita se ei voi vähentää tai minimoida, kantamaan vastuun kompensoimalla loput. Kun päästöille asetetaan hintalappu, se kannustaa myös vähentämään niitä.


Hiilineutraalius- tai nettonolla-tavoitteiden kannalta olennaista on uskottavuus ja toiminta. Se, että termit ja väittämät ymmärretään oikein ja niitä toteutetaan kunnianhimoisesti ilmasto, ei markkinointipuheet, edellä. Kenelläkään ei pitäisi olla varaa viherpesuun ei ilmaston eikä mainehaittojen puolesta.


Ilmastotoimissa on helppo hengästyä jo lähtöruudussa. Tietoa on runsaasti, mutta pelisääntöjä ja raameja vielä valitettavan vähän. Tavoitteiden ja tekojen ei tarvitse olla heti kaiken kattavia ja täydellisiä – tärkeintä on lähteä liikkeelle, valita kumppaninsa viisaasti ja opetella matkan varrella lisää.


Vastuullisuus luo kasvua ja kilpailukykyä


Vastuullisuudesta puhutaan joskus raskaaseen sävyyn, ikään kuin luopumisena. Luopumisen sijaan kyse on valinnoista ja liiketoiminnasta, jotka lisäävät kilpailukykyä, kasvua ja samalla suojelevat maapalloa. On tärkeää, että sävy on rohkaiseva, kannustava ja ratkaisukeskeinen.


Optimismi on valintakysymys. Olemme onnekas ja etuoikeutettu sukupolvi kun pääsemme vaikuttamaan elinaikanamme koko ihmiskunnan tulevaisuutta määrittelevään murrokseen.


llmastokriisin ratkaiseminen on yrityksille ja johtajille huikea mahdollisuus. Sijoittajat hakeutuvat ilmastokriisiä ratkovien ideoiden ja innovaatioiden luokse. Pääomaa on tällä hetkellä tarjolla enemmän kuin sopivia sijoituskohteita. Halu toimia ilmaston puolesta näkyy myös päästökompensaatiomarkkinalla, jossa kysyntä ylittää tällä hetkellä laadukkaan tarjonnan.


Johtajuudelta vaaditaankin yhä vahvempaa innostuneisuutta muutokseen sekä sitoutumista vastuun kantamiseen. Meillä on kaikki keinot, työkalut sekä pääoma muutokseen. On tärkeää, että tämä määrätietoisuus tartutetaan mahdollisimman moneen ympärillämme.


Tämä on ratkaiseva hetki loikata mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pitkälle.



Elina Kajosaari on Compensaten toimitusjohtaja. Elinan mukaan startupeja, maailmanlaajuisia ongelmia ja muutosta johdetaan samalla tavalla – määrätietoisesti ja uppiniskainen optimismi edellä.


 

Oletko kiinnostunut johtamisen ajankohtaisista ilmiöistä ja muutosvoimista?

Johdon agendalla julkaisee vuosittain ylimmän johdon teemoihin keskittyvää trendiraporttia.

Sen tavoitteena on nostaa johtoryhmien ja hallitusten keskusteluun ajankohtaisia johtamisen teemoja ja ilmiöitä, juuri niitä aiheita mitä johdon agendalle kuuluu tai sinne pitäisi kuulua.

Vuoden 2023 raportti julkaistiin 6.1. Tilaa raportti veloituksetta täältä.


Comments


 Tilaa Johdon agendalla uutiskirje

Kiitos tilauksesta!

bottom of page