top of page
  • Writer's pictureRiikka Tanner

Mika Sutinen: Monimutkainen strategia on kuin huonosti muotoiltu tuote. Se on pilalla.


Johdon agendalla podcastin 2. tuotantokausi starttasi keskustelulla pitkän linjan johtajan ja hallitusammattilaisen, Mika Sutisen kanssa.


Mika Sutinen vaikuttaa tällä hetkellä 12 yrityksen hallituksessa, ja toimii niistä kahdeksassa puheenjohtajana. Hänellä on siten poikkeuksellisen laaja näkyvyys suomalaisten kasvuyritysten strategiseen johtamiseen.


Mitä poikkeusvuosi on opettanut hallitusammattilaiselle johtamisesta?


”Tämä vuosi on opettanut kulttuurin merkityksen. Ne yritykset, joissa luottamusta ja kulttuuria on rakennettu vuosien varrella niin kyllä ne yritykset ovat pystyneet järjestämään ja järkeilemään tämän tilanteen eri tavalla.”


”Kulttuurin rakentaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin, mistä sitä voidaan huonoina aikoina ottaa pois.” Sutinen jatkaa ja alleviivaa sisäisen viestinnän ja johtamisdialogin merkitystä. Johtajien ja erityisesti toimitusjohtajien on ymmärrettävä olevansa viestintäammatissa, mikä vain korostuu kriisi- ja poikkeustilanteissa.


Strategia on yksi tärkeimmistä vuoropuheluista organisaation ja johdon kanssa


Strategiatyö on polarisoitunut nopeasti muuttuvassa maailmassa, siinä missä osa pystyy ketterästi reagoimaan ja muuttamaan strategiaansa, osa lähestyy sitä edelleen hyvin mekanistisesti, tiettyä mallia toteuttaen, jolloin koko strategian alkuperäinen ideologia katoaa.


"Mielestäni meillä menee todella usein sekaisin kaksi eri asiaa; suunnittelujänne ja reaktioaika. Emme aina ymmärrä sitä, että vaikka liiketoiminta toimii alalla, missä investointien takaisinmaksuajat voivat olla 20 vuotta, se ei tarkoita että strategia olisi voimassa 20 vuotta - jos liiketoiminnassa jokin muuttuu olennaisesti vaikka vain kolme kuukautta strategian valmistumisesta, meillä pitää olla kyky tarkastella sitä uudelleen. Voit hyvin tehdä strategista suunnitelmaa kolmen vuoden horisontilla, mutta päivittää sitä tarvittaessa kolmen kuukauden välein. Jos katsomme strategiassa esimerkiksi vuoteen 2024, ei se tarkoita sitä, että strategia olisi sinne asti voimassa, eli suunnittelujänne ja reaktioaika menevät usein organisaatioilta sekaisin."

Strategia on yksi tärkeimmistä vuoropuheluista organisaation ja johdon kanssa. Ylimmällä johdolla voi olla hyvä käsitys strategiasta, mutta jos organisaation avainhenkilöt eivät ymmärrä sitä, ei toivottuja tuloksiakaan synny. ”Monimutkainen strategia on kuin huonosti muotoiltu tuote. Se on pilalla.” Sutinen sanoo ja kertoo, miten paljon näkee hukattuja tilaisuuksia ja resursseja organisaatioissa sen takia, että keskustelu strategian ympärillä jätetään käymättä. Tämä näkyy sitoutumisen puutteena.


Sutinen näkee usein yritysten strategiatyön vähän kuin uuden vuoden lupausten esittämisenä: ”Lupaat olla parempi ihminen mutta sitten et tee sille asialle mitään. Jotenkin me ajatellaan että se strategiatyö on sitä määrittelyä, sitä näkemystä kun se varsinainen duuni on muutostyötä, sitkeyttä vaativaa, tylsää, joskus tosi puuduttavaakin duunia mitä kaikkien meidän pitäisi tehdä. Päättäminen on helppoa mutta sitten kun pitäisi pysyä siinä joka viikko, joka päivä ja joka hetki..”





Johdon agendalla kantaa ottavat johtajat ja asiantuntijat ovat omien alojensa suunnannäyttäjiä ja edelläkävijöitä, heitä yhdistää sekä rohkeus, että ennakkoluulottomuus sekä kyky haastaa muiden ajatusten lisäksi myös omaa ajatteluaan. Uusimmat trendit ja ilmiöt löydät Johdon agendalla LinkedIn -sivulta ja Twitteristä.




 Tilaa Johdon agendalla uutiskirje

Kiitos tilauksesta!

bottom of page