• Riikka Tanner

Susanna Paloheimo: Yksi kuva kertoo parhaimmillaan organisaation koko muutostarinan

Yritysten yhteiskunnallinen vaikuttaminen on ollut vuoden 2020 alusta lähtien yksi kärkitrendeistä johdon agendalla.


Tässä podcast-jaksossa sukelletaan suuren hoiva-alan toimijan, Attendon vastuullisuuteen, siitä viestimiseen ja sen johtamiseen. Aiheesta on keskustelemassa Attendon asiakaskokemus-, vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimo.


Attendo on Suomen suurin yksityinen hoiva-alan yritys, jolla on yhteensä yli 400 hoivakotia – Hangosta Utsjoelle – ja noin 15 000 työntekijää. Tämän syksyn aiemmissa podcast-jaksoissa on puhuttu Attendon vuoden 2019 hoivakriisistä ja sen liikkeelle sysäämästä muutosmatkasta. Susanna Paloheimo myöntää suoraan, että moni edelleen muistaa Attendon juuri tuosta kriisistä, ja nimenomaan negatiivisessa mielessä.


Muutos oli pakollinen:


”Me tajuttiin tuolloin, että Attendon kasvu oli ollut liian nopeaa. Oli aivan välttämätöntä alkaa keskittyä enemmän työntekijöihin ja asukkaisiin ja kääntää näkökulmaa heidän puolelleen.”


Sosiaalinen vastuullisuus on ykkönen


Ilman kriisiäkin yrityksiltä odotetaan yhä enemmän vastuunkantoa eri sektoreilla. Lähdetään siis liikkeelle perusteista, mikä Attendon kohdalla tarkoittaa ennen kaikkea sosiaalista vastuullisuutta. Tässä vastuullisuuden osa-alueessa on oltava syvällä jo siksikin, että työn keskiössä on huolenpitoa tarvitsevista ihmisistä huolehtiminen.


Vaikka Susanna Paloheimo nostaakin sosiaalisen vastuullisuuden heti esille yli muiden, hän muistuttaa heti perään, että ympäristövastuuta ei silti väheksytä.


”Meillä on vastuullamme yli 400 kiinteistöä. Totta kai niiden sähköpihiys, ikkunoiden tiivistäminen, asiakkaille tarjottava ruoka, kaikki nämä liittyy voimakkaasti ilmastokysymyksiin, niitäkin pohditaan hyvin paljon. Mutta ihmiset on kaikkein suurin asia”, Paloheimo sanoo.


”Ihmisjohtamisen käsite on lanseerattu sata vuotta sitten, eli ei tässä ole mitään uutta. Mutta fokus on yhä enemmän siinä, miten ihmiset tekevät tätä työtä, miten me heitä johdamme, mitä me edellytämme ja vaadimme ihmisiltä, jotka tekevät meillä työtä. Katsotaan asioita ihmisten näkökulman kautta.”


Diversiteetti on työssä läsnä


Sosiaaliseen vastuullisuuteen kuuluu valtavasti osa-alueita, ja monet niistä näkyvät Attendolla. Susanna Paloheimo mainitsee ensimmäisenä koulutusvastuun. Noin 15 000 työntekijän organisaatiossa satsataan paljon aikaa erilaisiin koulutuksiin, niin laatuun, uusiin taitoihin, lääkelupa-asioihin kuin kulttuurinmuutokseen liittyen.


”Suomessa erilaiset koulutukset ovat paljon yritysten vastuulla. Ja tähän rakas hyvinvointivaltio osallistuu, eli Kela maksaa yrityksille koulutuskorvauksia – se on tosi hyvä.”


Toinen iso teema on diversiteetti. Paloheimo muistuttaa sen olevan hoivatyössä läsnä jatkuvasti siinä mielessä, että jatkuvaa hoivaa tarvitsevat, kuten kehitysvammaiset tai muistisairaat, ovat aikalailla näkymätön osa yhteiskuntaa. Attendolla he ovat kuitenkin keskiössä.


”Mutta sukupuolten tasa-arvossa me ollaan erilainen yritys kuin monet muut. Meillä on naisia valtavan paljon enemmän kuin miehiä eikä siihen ole nopeasti nähtävissä muutosta.”


Monikulttuurisuus haastaa johtajat


Diversiteettiin liittyy myös monikulttuurisuus, joka puolestaan linkittyy osaajapulaan. Myös tämän syksyn aiemmissa jaksoissa on keskusteltu sote-alan osaajapulasta. Työperäisen maahanmuuton helpottaminen olisi todella tärkeää sote-alan kannalta, kun Suomen huoltosuhde heikkenee.


”Kiitos Filippiinien, joka on kouluttanut hoitajia yli oman tarpeen, me ollaan saatu rekrytoitua kansainvälisiä työkavereita Filippineiltä. Toki monista muista maista myöskin, ja nyt tulee ensimmäisiä Etiopiasta. Uskon, että se puoli kasvaa”, toteaa Paloheimo.


Hän kertoo, että toisinaan on hankalaa valmistella hyvin homogeeninen työyhteisö vastaanottamaan työkavereita muista kulttuureista. Jotkut johtajat ovat joutuneet liian kylmiltään johtamaan monikulttuurista työyhteisöä.


”Tämä pitää korjata. Ja korjaaminen lähtee liikkeelle ylimmän johdon yhdenvertaisuus- ja monimuotoisuuskoulutuksesta.”


Ongelmat ei koskaan ratkea siirtämällä


Attendo on Suomen suurin yksityinen hoiva-alan toimija. Se luo vastuuta.


”Meillä on valtakunnallinen näköalapaikka siihen, miten hoivapalvelut järjestetään eri puolilla Suomea. Ja esimerkiksi koronapandemiassa meille kertyi kokemusta, jota pystyttiin hyödyntämään eri puolilla Suomea.”


Lisäksi Attendo haluaa olla edelläkävijä. Mitä se tarkoittaa?


”Me haastetaan vanhanaikaista, hierarkkista hoiva-alan kulttuuria ja tehdään asioita toisin. Tämä ala kaipaa kipeästi aitoa digitalisaatiota sekä palveluiden kehittämistä ihmisten näkökulmasta. Ja väestön ikääntyminen ja sen vaikutukset on tiedetty vähintään 30 vuotta mutta ratkaisujen tekemistä on vain siirretty”, Paloheimo listaa.


”Ongelmat ei koskaan ratkea siirtämällä. Ongelmat ratkeavat tekemällä.”


Pehmokissa pöydälle!


Ongelmat eivät myöskään ratkea raportoimalla. Attendo on Ruotsissa listattu pörssiyhtiö, joka on tehnyt vastuullisuusraportointia jo monta vuotta.


”Olen usein sanonut, että me ollaan hyvin tyypillinen organisaatio siinä, että raportointi on tosi hyvässä kunnossa. Mutta se puuttuu, että ihmiset aidosti ymmärtäisivät, että tämä tekemäni työ on vastuullisuutta.”


Ratkaisut koostuvat pienistä yksittäisistä teoista.


”Meillä on eettisten periaatteiden lanseeraus parhaillaan meneillään ja alustavat kommentit ovat olleet valtavan kannustavia. Henkilöt, jotka työskentelevät asukkaiden kanssa, sanovat, että uudet eettiset periaatteet ovat selkeät ja niihin on helppo viitata jos tulee joku asia, joka täytyy tehdä toisin”, Paloheimo iloitsee.


Toinen pieni mutta supertärkeä asia on ”kissa pöydälle”: Paloheimo paljastaa, että hänen kollegansa Terhi Lindgren (joka oli vieraana edellisessä Johdon agendalle -podcastissa) on jopa ostanut jokaiseen yli 400:an Attendo-kotiin pehmokissan. Pehmokissa nostetaan pöydälle, jos on jotain sanottavaa.


”Palautetaitojen harjoittelu on vastuullisuusteko. Jos epäkohtia ei nosteta esille, niin laatuongelmia syntyy ja se vaikuttaa siihen että asiakkaiden olot ei ole hyvät. Ja lisäksi opetellaan antamaan kannustavaa, positiivista ja kiittävää palautetta.”


Viestikää muutoksesta, viestikää monin tavoin


Käännetään luuppia vielä viestintään, sillä Susanna Paloheimolla on siitä vankkaa kokemusta. Ja viestintä onkin herkullinen aihe, kun ajatellaan Attendon muutosmatkaa, hoivakriisiä ja yhtiön valtavaa kokoa. Paloheimon mielestä muutosta ei voi tehdä ilman viestintää – siis muutakin kuin kertoa uutisia ja lähettää tiedotteita. Pitää olla dialogia.


Paloheimo pohtii, että nyky-yhteiskunnassa monet yritykset ehkä arastelevat keskustelua. Entä jos joku on eri mieltä? Tai sitten somekohu pelottaa.


”Me sanottiin hoivakriisin aikaan, että vihkoon meni ja pahasti. Mutta me ei jääty tuleen makaamaan, vaan alettiin korjata asioita. Ja vieläkin voi mennä pieleen. Attendo-kodeissa on yhteensä noin 12 000 asukasta, kymmeniätuhansia asukkaiden läheisiä, ja meillä kohtaamiset ovat tunteikkaita, elämän syvintä olemusta koskettavia kohtaamisia, joten ei ole ihme, jos joskus menee pieleen. Pitää voida keskustella.”


Viestintä on vaikuttamista. Paloheimo kannustaa organisaatioita viestimään muutenkin kuin teksteillä: videoilla, joilla näkyvät kasvot, kuvilla, visualisoinneilla.


”Yksi kuva kertoo parhaimmillaan organisaation koko muutostarinan.”



#muutosmatka #johtaminen #yrityskulttuuri #viestintä #podcast




 

Tämä jakso on toteutettu yhteistyössä Attendon kanssa. Kuuntele koko jakso SoundCloudista, Spotifysta tai omalta suosikkialustaltasi 🎧 Lisää Attendon muutosmatkasta voit lukea osoitteessa attendo.fi.

 Tilaa Johdon agendalla uutiskirje

Kiitos tilauksesta!